Under fredagen fylldes både gallerior och köpcentrum runt om i Sverige med shoppingsugna människor som tros ha handlat för sammanlagt fem miljarder. Black Friday är här för att stanna.

 

I ett tidigare inlägg skrev vi om hur svenskarna älskar rea. Det gör ju också att de älskar Black Friday, som gick av stapeln för några dagar sedan.

 

Många shoppar på Black Friday

 

Det tycks vidare som om Black Friday verkligen är här för att stanna, från att ha växt enormt för varje år sedan det lanserades i Sverige. Begreppet är fortfarande nytt men växer kraftigt och från att ha handlat för ungefär 2,3 miljarder kronor för bara tre år sedan och 3,6 miljarder kronor för två år sedan – har vi alltså nu kommit upp i närmare 5 miljarder kronor. Handlare och företagare runt om i hela lander skriver i sin marknadsföring och i sin reklam om hur detta är årets största rea. Det är en nästan högtidlig stämning på stan och julhandeln kan verkligen sägas sättas igång av denna stora shoppingdag. Läs mer om detta i denna artikel från Expressen.

 

I en artikel i Veckans Affärer, är dessa siffror intressanta bland annat:

 

 

  • 44 procent av svenskarna uppger att de kommer att shoppa under dagen. I ålderskategorin 18-29 år planerar hela 68 procent att handla under Black Friday. Det framgår av en undersökning som YouGov genomfört på uppdrag av betaltjänstebolaget DIBS.
  • 2016 handlade tre av tio svenskar på Black Friday, och shoppade loss på sammanlagt 3,6 miljarder kronor – vilket var en rejäl ökning jämfört med 2015. Det visar siffror från PostNord.
  • Varje handlande person spenderade i snitt 1 817 kronor, med hemelektronik och kläder som de mest populära kategorierna.

 

Nu när Black Friday har blivit väletablerat i Sverige har det även tagit plats på nätet hos näthandeln. Webbutiker har blivit riktigt duktiga på att nyttja dagen till sin fördel och marknadsföra den mot konsumenter i Sverige. Enligt Prisjakt har Black Friday även blivit större än vad mellandagsrean är, nu visar deras siffror hur det fanns betydligt fler populära, rabatterade varor under just denna svarta fredag än vad det fanns under mellandagsrean förra året. Försäljningen under denna dag ökade med hela 60 procent under förra året. I år förväntas den öka ännu mer enligt flera e-handelsexperter.