Nu har vi börjat se vårens plagg hängandes i butik och i var och varannan tidning kan vi läsa om de trender som gäller för säsongen. Vi ser bland annat att 90-talet är tillbaka och att klänningen är ett riktigt nyckelplagg. Vi ser även att sträckan mellan visning och lansering i butik blir kortare.

988391-defile

På Elles hemsida kan man läsa om vårens alla trender och vilka nyckelplagg och färger som gäller. I artikeln skriver man att den största trenden i vår är 90-talet i alla former med grungeromantik och slipsklänningen som ett av nyckelplaggen. Som ett par år i rad nu är även minimalismen het och den sportiga retrolooken fungerar även den fortfarande. När det kommer till vilka färger som fungerar i vår är det framförallt gult och vitt som gäller och den som vill får gärna blanda mönster lite hur som helst.

Klänningen är vårens plagg

Om man redan nu vill bygga på sin vårgarderob och vara redo för lite varmare temperaturer, är det bara att ge sig ut i butikerna och börja leta. Många av vårens plagg kan man nämligen hitta reda nu i affärer. Ett tips för den som inte vill spendera allt för mycket pengar på vårgarderoben är att gå ut och leta efter kläder på nätet. Då kan man nämligen använda sig av någon bra rabattkod för att få ner priset lite. Ett ställe där man exempelvis kan hitta en rabattkod hos Ellos är på http://www.refundmonster.se/butiker/ellos. Den som verkligen vill köpa ett plagg som kommer att vara supertrendigt och som man faktiskt kan anpassa efter sin egen stil, ska satsa på en klänning. Klänningar är verkligen vårens it-plagg och har man en klänning på sig kan det inte gå fel. Och just på Ellos kommer man faktiskt kunna köpa designern Ida Sjöstedts nya kollektion, skriver man på Damernas Värld. Ida Sjöstedt är ju känd för att göra helt fantastiska klänningar och kollektionen består just av sju klänningar.

Vill ha kläder efter visning 763645-models-on-a-catwalk

De som gick på vårens visningar redan i höstas och fick se alla vårplagg har förmodligen gått och suktat sedan dess och väntat på att plaggen skulle komma ut i butik. I Dagens Industri kan man läsa att det finns en växande efterfrågan på att kunna köpa kläderna direkt efter visning. Sedan det blivit lättare att dela bilder och videos i sociala medier har nämligen plagg och accessoarer kunnat nå en stor publik och därför har efterfrågan ökat. Modebranschen ser nu över detta och man har börjat diskutera en rad olika lösningar. Några av dessa är:

  • Att man på visningen mäter vilka plagg som konsumenterna gillar och att man producerar dessa plagg i en större skala.
  • Att man kan hyra de plagg som visats på catwalken direkt efter visningen.
  • Att ha visningen mycket närmare inpå lanseringen av kollektionen i butik.
  • Att ha budgivning på de plagg som visats på catwalken.