De senaste åren har modebranschen varit mer angelägen om att släppa in den breda massan i branschen. Detta har bland annat lett till att modeveckan i Stockholm sänt visningarna live på nätet.

visning-mode-runway

Varje år hålls ett enormt antal modevisningar för att visa vilka plagg som är trendiga och på modet den kommande säsongen. Men ofta är det som visas på dessa visningar inte tillgängligt för allmänheten och många av plaggen som visas kommer exempelvis inte i butik på flera månader, alternativt aldrig i butik. Det faktum att publiken inte kan ta del av kläderna direkt efter visning försöker man hitta en lösning på nu och den kan man läsa mer om här.

Öppnar upp visningarna

Varför efterfrågan på att få kläderna direkt efter visning har blivit så stor nu har mycket att göra med att vi i och med internet och sociala medier kan se kläderna direkt efter eller under visningen och det här skapar självklart ett begär att ha kläderna. För vem vill egentligen se kläder på en visning som man kanske inte får bära förrän ett halvår senare? Samma problem har vi även i Sverige. Fashion Week i Stockholm sänds nämligen live och tusentals modeintresserade kan sitta bänkade framför visningen och ta del av de plagg som modehusen har att bjuda på. På Internetworlds hemsida kan man läsa om att man valde att livesända modeveckan i Stockholm just på grund av att man ville att allmänheten skulle få tillgång till modescenen som tidigare varit stängd. Man ville också att visningarna skulle nå ut internationellt.

Stockholms modevecka live

I modebranschen har man länge diskuterat det här med huruvida det är bra att släppa in allmänheten på visningarna eller inte. Det man kommit fram till är att det är en positiv sak, även om publiken då har ett större intresse av att ta del av kollektionen tidigare. Då har i alla fall publiken ett intresse överhuvudtaget och detta överväger för de flesta. I Sverige valde man att hantera detta genom att alltså ha en livesändning som alla kunde ta del av. Lite mer fakta om livesändningen kommer här:

  • Den hade i år runt 10 000 tittare.
  • Publiken fanns i länder som Frankrike, USA, Tyskland och Storbritannien.
  • Visningarna sändes live på de officiella sajterna.